Tips til at sove bedre

0

Du undgår koffein inden sengetid. Du sørger for, at dit soveværelse er mørkt og behageligt, og så lader du være med at tænde for gyserfilmene efter kl. 22. Med andre ord gør du alt det, som du er blevet rådet til for at få en bedre nattesøvn.

Men hvad nu, hvis du stadig ikke kan sove ordentligt? I så tilfælde kan det være, at du har nogle vaner, som du måske overhovedet ikke var klar over kan føre til dårlige søvn. Her er nogle – måske uventede – tips, som måske kan hjælpe dig!

1. Overvej dine eftermiddagsvaner.

Det er ikke kun om aftenen, at det kan gå ud over nattesøvnen, hvis man drikker te eller kaffe. Selv hvis du har drukket kaffe om eftermiddagen, kan det give problemer med søvnen, så en god idé er at prøve at undgå koffeinholdige drikke efter kl. 14 og se, om det hjælper på søvnen.

2. Vælg mad, som hjælper dig med at falde i søvn

Du er sikkert allerede klar over, at det ikke er en god idé at spise et stort, tungt måltid lige inden sengetid. En fuld mave er forstyrrende for din søvn, men med det sagt er der også nogle typer mad, som faktisk hjælper på søvnen. Prøv med en let ret af fuldkorns pasta, friske grøntsager, tomatsovs, parmasan og mager kylling. Grunden til lige netop denne kombination er fordi, den indeholder en god mængde protein og tryptofan, som kan hjælpe dig med at falde i søvn.

3. Alkohol er en dårlig idé

Selvom et glas måske kan hjælpe dig med at falde til ro og hurtigere i søvn, gør det desværre også den anden del af din søvncyklus urolig og utilfredsstillende. Alkohol nedsætter evnen til at indgå i dybere søvn, så hvis man f.eks. skal have et glas vin om aftenen, er det bedre at gøre det senest til aftensmaden.

4. Et varmt karbad gør det – overraskende nok – ikke nemmere at falde i søvn.

Kan du lide at tage et karbad lige inden sengetid for at slappe af? I så fald kan det være det, som gør, at du ikke kan falde ordentligt i søvn, fordi din kropstemperatur hæves. Det er lidt på samme måde, som når man ikke kan sove, hvis det er varmt udenfor. Ens krop skal nemlig helst have en bestemt temperatur, før man rigtigt kan sove. (Bl.a. derfor anbefaler eksperterne, at man sover køligt.)

5. Drop teknologien inden sengetid

Er du fristet til at sende en sidste mail eller besked på din telefon, inden du officielt går til ro? Ikke så hurtigt – lyset fra displayet og aktiviteten at skulle formulere sig klart (især hvis det er i forretnings øjemed) er alt andet end afslappende, og det gør det sværere at flade i søvn, når du endelig når dertil. Så overvej, om det er din ”før sengetid”-aktiviteter, som er skyld i den dårlige søvn.

 

Share.

About Author

Leave A Reply